Alapozó mozgásterápia
Komplex, mozgásfejlesztésen alapuló (u.n. motoszenzoros típusú) idegrendszer fejlesztő mozgásterápia, mely során a gyermekeknél újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot. A csecsemő- és kisgyermekkori mozgásfázisokon visszük át újra az idegrendszert, így keresve meg az elakadás helyét, kiépítve ezzel az új idegi kapcsolatokat.
A mozgás és az idegrendszer fejlődésének kapcsolata:
A központi idegrendszer érési folyamata, és a mozgásfejlődés egymással szoros egységben biztosítja az értelem fejlődését. Ennek legfontosabb időszaka a gyermek első három életévében van, melyet pszichomotoros fejlődési szakasznak nevezünk, hiszen ilyenkor alakul/fejlődik az idegrendszer, leginkább a mozgás által. A csecsemő idegrendszerének érési folyamatai felgyorsulnak a környezetből felé irányuló ingerek hatására, ezzel indítva el a tanulás folyamatát. A környezeti élmények motiváló hatására, a csecsemő célirányos mozdulataira, az idegrendszerből lehívódnak a genetikusan adott, jól koordinált, ritmusosan harmonikusan működő, elemi mozgásminták: gurulás, kúszás, mászás, majd az ülés, állás, járás. Ezekre nem kell a gyermeket tanítani, megfelelő feltételekkel a funkciók érése spontán bekövetkezik. Környezetének megismerésében nagy szerepe van a nagymozgások, és a manipuláció megfelelő fejlődésének. Minél többet mozog, tapint, annál több ismeret szerez saját magáról, tárgyakról, vagy azok tulajdonságairól, így alakítva ezzel a testséma tudatát, téri tájékozódását, gondolkodását. Később már összekapcsolja a különböző érzékszervek által felfogott élményeket. Kezdi megérteni az ok – okozati összefüggéseket, vagy az időrendi sorrendet. Kezd alakulni a problémamegoldó gondolkodás, a praktikus és az érzelmi intelligencia. Három éves korig alakulnak ki azok az idegpályák, amelyek később a gondolkodáshoz, olvasáshoz, íráshoz, számoláshoz, és a tanuláshoz szükségesek.
A mozgásterápiában a mozgásfejlesztési gyakorlatsorral hatunk az emberi agyban a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is.
Miért van rá szükség?
Mert egyre több olyan gyermek van, akinél az anyanyelvi fejlődés és/vagy a mozgásügyesség fejlődése nem indult meg időben vagy nem ment végbe hibátlanul. Ezek a gyermekek óvodáskorban beszéd- és mozgásügyességi problémákban, elmaradásban szenvednek. A tanulási problémák 70%-t idegrendszeri éretlenség okozza.
Hány éves korban ajánlott?
Az idegrendszer képlékenységét használjuk ki a mozgásterápiák során, ezért a legideálisabb életkor 5-8 éves kor között.
Hogyan kezdődik a mozgásterápia és meddig tart?
Egy előzetes mozgásvizsgálat után határozzuk meg a fejlesztési célokat, irányokat. A mozgásterápia hetente 2-szer 90 percet vesz igénybe. A fejlesztés időtartama egyénenként változó, de minimum másfél-két év.
Mely területeken hatásos?
Közvetlen (tapasztalati) hatása:
Érdeklődjön a részletekről!
A terápia megkezdése előtt minden esetben szükséges egy állapotfelmérés (alpozó mozgásvizsgálat).
Elérhetőségeink