Iskola-előkészítés

Hogyan történik a foglalkozás?

babysitter.png

A foglalkozások megkezdése előtt minden esetben egy vizsgálat történik, amely során felmérjük a gyermek azon részképességeinek fejlettségi szintjét, melyekre szüksége van az eredményes iskolakezdéshez.  Segítségével megismerjük erősségeit, melyekre alapozhatunk, és gyengeségeit, melyeket a fejlesztéseken erősíthetük.

Az órákon legfeljebb három gyermek vehet részt. Fontos, hogy egy – egy csoportba hasonló képességű gyermekek kerülnek. A foglalkozások hetente egy vagy két alkalommal zajlanak, a gyakoriságot a gyermek felmérésen nyújtott eredménye alapján határozzuk meg.

Fejlesztési területek:

  • testséma
  • grafomotorika, szem- kéz koordináció
  • téri- időbeli és síkbeli tájékozódás
  • számolási készség (számfogalom, globális mennyiségfelfogás, műveletek, relációk, mennyiség egyeztetések,
  • figyelem
  • feladattudat és feladattartás
  • vizuális észlelés
  • beszédészlelés és beszédértés
  • emlékezet
  • nyelvi készségek
  • logikai gondolkodás
  • szerialitás
Jelentkezzen elérhetőségeinken itt!

Mi is az az iskolaérettség?

boy-without-legs.png

A mindenapokban nagyon sokat beszélünk a gyermekek iskolaérettségéről, de tapasztalatom az, hogy sokféle városi legenda kering ebben a témában 🙂 Ebben a fejezetben összeszedtem minden, e témával foglalkozó pontos megahtározást:

Jogszabályi háttér:

  • évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
  • 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet
  • Óvodai nevelés országos alapprogramja
  1. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről :
  2. § (2) „A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Az a gyermek akinek esetében azt a szakértői bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában részesül ellátásban, és ezt követően válik tankötelessé.”

45.§ (4) „A tankötelezettség kezdetéről

  • az óvoda vezetője
  • ha a gyermek nem járt óvodába az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság
  • az óvoda, az iskola vezetője vagy a szülő kezdeményezésére az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság
  • dönt.”

20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet:

21.§ (1) „A tankötelezettség megkezdésének feltétele a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megléte, annak igazolása.”

A valódi iskolaérettség:

Az iskolaérettség, egy érési folyamat eredménye, amely egy természetesen megjelenő fejlődési ugrás, amely kb. 6 – 7 éves korban következik be. A fejlődés egyik lépcsőfoka. Három terület érettségét feltételezi:

Biológiai fejlettség:

  • Testi –fizikai fejlettség (120 -130 cm, 20-22 kg)
  • beindul a fogváltás (idegrendszer érettségének jele)
  • Növekszik az agy mérete (lateralizáció -dominancia)
  • Testarány megváltozik, karja, lába hosszabb; meg tudja érinteni bal kezének ujja hegyével jobb fülét és fordítva.

Szociális fejlettség:

  • Megtanulja szabályozni a folyamatokat – egyre inkább saját akarata szerint tudja kielégíteni a vágyait és képes azok késleltetésére
  • Önállósul
  • Feladattudat, feladattartás kialakul
  • Kudarctűrő képesség fejlődik
  • Felnőttekhez való viszonya megváltozik
  • Szabálytudat, egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni
  • Monotóniát jobban tűri

Pszichés funkciók fejlettsége, érettsége:

  • figyelem:
    • megjelenik a tanulás alapját képező szándékos figyelem (10 – 15 perc aktív figyelem)
    • fokozatosan növekszik a figyelem tartalma, terjedelme, mélysége
    • könnyebbé válik a megosztása és átvitele,
  • emlékezet:
    • az önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés, a közvetlen felidézés mellett megjelenik a szándékos bevésés és felidézés
    • megnő a megőrzés időtartama
    • a felismerés mellett egyre nagyobb szerepet kap a felidézés
  • beszéd:
    • gondolatait, érzelmeit mások számára érthető formában, életkorának megfelelő tempóban és hangsúllyal, folyamatosan ki tudja fejezni
    • minden szófajt használ
    • különböző mondatszerkezeteket, mondatfajtákat alkot
    • tisztán ejti a hangokat !!!
    • végig tudja hallgatni, és megérti mások beszédét
  • gondolkodás:
    • Gondolkodásának fejlődése elindul a következő úton: Cselekvő szemléletes képi szemléletes       elvont nyelvi gondolkodás
    • Egyre inkább képes önálló problémamegoldásra
    • Meglátja az ok-okozati összefüggéseket, a lényeget
    • Elemző – összetevő gondolkodása fejlődik
  • észlelés:
  • Vizuális észlelése fejlődik: alak – háttér megkülönböztetés, gestalt –látás (rész –egész), alak állandóság, azonosság – különbség felismerése
  • Nagyon fontos a megfelelő beszédészlelési és beszédmegértési képesség
  • tájékozottság:
    • Saját maga környezetére vonatkozóan
    • Térben, síkban
    • Jobb – bal differenciálásban
    • Időben
    • Saját testén (testkép, testséma)
    • Számok világában
  • mozgás: mozgásfejlettség=idegrendszeri érettség
    • Nagymozgások (kúszás, mászás, járások, rugalmasság)
    • Keresztmozgások
    • Végtagok egymástól független mozgatása
    • Egyensúly
    • Finommozgások (ceruzafogás, szem – kéz koordináció)
    • Grafomotorika (író – rajzoló mozgás)
    • Legyen kialakult dominancia (kéz, szem, láb, fül)!!!!!
Jelentkezzen elérhetőségeinken itt!