Hogyan történik a foglalkozás?
A foglalkozások megkezdése előtt minden esetben egy vizsgálat történik, amely során felmérjük a gyermek azon részképességeinek fejlettségi szintjét, melyekre szüksége van az eredményes iskolakezdéshez. Segítségével megismerjük erősségeit, melyekre alapozhatunk, és gyengeségeit, melyeket a fejlesztéseken erősíthetük.
Az órákon legfeljebb három gyermek vehet részt. Fontos, hogy egy – egy csoportba hasonló képességű gyermekek kerülnek. A foglalkozások hetente egy vagy két alkalommal zajlanak, a gyakoriságot a gyermek felmérésen nyújtott eredménye alapján határozzuk meg.
Fejlesztési területek:
- testséma
- grafomotorika, szem- kéz koordináció
- téri- időbeli és síkbeli tájékozódás
- számolási készség (számfogalom, globális mennyiségfelfogás, műveletek, relációk, mennyiség egyeztetések,
- figyelem
- feladattudat és feladattartás
- vizuális észlelés
- beszédészlelés és beszédértés
- emlékezet
- nyelvi készségek
- logikai gondolkodás
- szerialitás
Mi is az az iskolaérettség?
A mindenapokban nagyon sokat beszélünk a gyermekek iskolaérettségéről, de tapasztalatom az, hogy sokféle városi legenda kering ebben a témában 🙂 Ebben a fejezetben összeszedtem minden, e témával foglalkozó pontos megahtározást:
Jogszabályi háttér:
- évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
- 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet
- Óvodai nevelés országos alapprogramja
- évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről :
- § (2) „A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Az a gyermek akinek esetében azt a szakértői bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában részesül ellátásban, és ezt követően válik tankötelessé.”
45.§ (4) „A tankötelezettség kezdetéről
- az óvoda vezetője
- ha a gyermek nem járt óvodába az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság
- az óvoda, az iskola vezetője vagy a szülő kezdeményezésére az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság
- dönt.”
20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet:
21.§ (1) „A tankötelezettség megkezdésének feltétele a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megléte, annak igazolása.”
A valódi iskolaérettség:
Az iskolaérettség, egy érési folyamat eredménye, amely egy természetesen megjelenő fejlődési ugrás, amely kb. 6 – 7 éves korban következik be. A fejlődés egyik lépcsőfoka. Három terület érettségét feltételezi:
Biológiai fejlettség:
- Testi –fizikai fejlettség (120 -130 cm, 20-22 kg)
- beindul a fogváltás (idegrendszer érettségének jele)
- Növekszik az agy mérete (lateralizáció -dominancia)
- Testarány megváltozik, karja, lába hosszabb; meg tudja érinteni bal kezének ujja hegyével jobb fülét és fordítva.
Szociális fejlettség:
- Megtanulja szabályozni a folyamatokat – egyre inkább saját akarata szerint tudja kielégíteni a vágyait és képes azok késleltetésére
- Önállósul
- Feladattudat, feladattartás kialakul
- Kudarctűrő képesség fejlődik
- Felnőttekhez való viszonya megváltozik
- Szabálytudat, egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni
- Monotóniát jobban tűri
Pszichés funkciók fejlettsége, érettsége:
- figyelem:
- megjelenik a tanulás alapját képező szándékos figyelem (10 – 15 perc aktív figyelem)
- fokozatosan növekszik a figyelem tartalma, terjedelme, mélysége
- könnyebbé válik a megosztása és átvitele,
- emlékezet:
- az önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés, a közvetlen felidézés mellett megjelenik a szándékos bevésés és felidézés
- megnő a megőrzés időtartama
- a felismerés mellett egyre nagyobb szerepet kap a felidézés
- beszéd:
- gondolatait, érzelmeit mások számára érthető formában, életkorának megfelelő tempóban és hangsúllyal, folyamatosan ki tudja fejezni
- minden szófajt használ
- különböző mondatszerkezeteket, mondatfajtákat alkot
- tisztán ejti a hangokat !!!
- végig tudja hallgatni, és megérti mások beszédét
- gondolkodás:
- Gondolkodásának fejlődése elindul a következő úton: Cselekvő szemléletes képi szemléletes elvont nyelvi gondolkodás
- Egyre inkább képes önálló problémamegoldásra
- Meglátja az ok-okozati összefüggéseket, a lényeget
- Elemző – összetevő gondolkodása fejlődik
- észlelés:
- Vizuális észlelése fejlődik: alak – háttér megkülönböztetés, gestalt –látás (rész –egész), alak állandóság, azonosság – különbség felismerése
- Nagyon fontos a megfelelő beszédészlelési és beszédmegértési képesség
- tájékozottság:
- Saját maga környezetére vonatkozóan
- Térben, síkban
- Jobb – bal differenciálásban
- Időben
- Saját testén (testkép, testséma)
- Számok világában
- mozgás: mozgásfejlettség=idegrendszeri érettség
- Nagymozgások (kúszás, mászás, járások, rugalmasság)
- Keresztmozgások
- Végtagok egymástól független mozgatása
- Egyensúly
- Finommozgások (ceruzafogás, szem – kéz koordináció)
- Grafomotorika (író – rajzoló mozgás)
- Legyen kialakult dominancia (kéz, szem, láb, fül)!!!!!