A gyermek tanulási nehézségei és a figyelemzavar néha hasonló tüneteket mutatnak, ezért sok szülő bizonytalan abban, melyik áll a háttérben. Fontos azonban, hogy a probléma pontos felismerése és megkülönböztetése elengedhetetlen a hatékony segítségnyújtáshoz. Ebben a cikkben közérthetően bemutatjuk, hogyan ismerhető fel a tanulási nehézség és a figyelemzavar, mik a fő különbségek, és milyen következményei lehetnek a mindennapi életre.
Mi az a tanulási nehézség/zavar?
A tanulási nehézség/zavar (diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia és más specifikus tanulási zavarok) olyan kognitív feldolgozási zavarok összessége, amelyek megnehezítik a gyermek számára az olvasás, számolás, írás vagy más tanulási feladatok elsajátítását. Ezek a nehézségek nem a gyerek intelligenciájából vagy szorgalmából fakadnak, hanem a tanulás alapvető képességeinek működésében vannak eltérések.
Mi az a figyelemzavar?
A figyelemzavar egy neurológiai állapot, amelyben a gyermek nehezen tud hosszabb időn át koncentrálni, fenntartani a figyelmét, valamint kezelni az impulzusait és aktivitását. Ez az állapot gyakran társul hiperaktivitással, impulzivitással, és az iskolai teljesítményre is nagy hatással lehet.
Hogyan különböztessük meg?
Tünetek összehasonlítása
| Tünetek | Tanulási nehézség | Figyelemzavar (ADHD) |
|---|---|---|
| Koncentráció | Lehet jó, ha a feladat érdekli | Gyakran ingadozó, nehéz fenntartani |
| Feladatok elvégzése | Konkrét területeken nehézségek | Sokszor félbehagyja, elkalandozik |
| Iskolai eredmények | Egyes tantárgyakban alulteljesítés | Szétszórtság miatt általános nehézségek |
| Figyelem irányítása | Általában stabil, ha érti a feladatot | Gyakran szórakozott, figyelmetlen |
| Viselkedés | Általában nem rendetlen vagy nyugtalan | Hiperaktivitás és impulzivitás jellemző |
| Probléma oka | Kognitív feldolgozási zavarok | Neurológiai figyelem és impulzus szabályozási zavar |
Milyen jelek utalnak inkább tanulási nehézségre?
- Nehézségek az olvasásban, helyesírásban vagy írásban
- Számolási problémák, nehézségek a matematikai műveletekkel, számfogalombeli hiányosságok
- Lassú tanulási tempó bizonyos tantárgyakban
- Az értelmi képességekhez képest elmaradt iskolai előrehaladás
Milyen jelek utalnak inkább figyelemzavarra?
- Nehezen koncentrál egy adott feladatra, könnyen elterelődik a figyelme
- Nehezen tudja követni az óra menetét
- Hiányosak az órai munkái
- Sűrűn elhagyja a „dolgait”, személyes tárgyait
- Gyakran felejti el a házi feladatokat vagy a tananyagot
- Nyugtalan, nem bír egy helyben ülni hosszabb ideig
- Impulzív viselkedés, hirtelen döntések, nehézségek a szabályok betartásában
Hogyan segíthet a neurofeedback tréning?
A neurofeedback tréning hatékony támogatás lehet mind tanulási nehézségek, mind figyelemzavar esetén. Ez a fejlesztési mód az agyi működés harmonizálásával segíti a koncentráció, figyelem és impulzuskontroll javítását. Játékos, mesenézéses formában történik, ami könnyen elfogadható a gyerekek számára, és gyógyszermentes, non-invazív eljárás.
Mikor érdemes szakemberhez fordulni?
Ha a gyermeknél iskolai nehézségek, tanulási problémák, vagy figyelmi problémák jelentkeznek, érdemes pszichológus, neurológus vagy pedagógiai szakember segítségét kérni. A pontos diagnózis kialakítása után személyre szabott fejlesztési terv készül, amelynek része lehet a neurofeedback tréning is.
Összegzés
A tanulási nehézség és a figyelemzavar különböző állapotok, bár tüneteik néha átfednek. A pontos felismerés kulcsfontosságú a megfelelő fejlesztő módszerek kiválasztásához. Tudatos szülői támogatással, szakmai segítséggel és hatékony terápiákkal a gyermekek nagyobb eséllyel érhetik el képességeik legjobb szintjét.
A neurofeedback tréningről további részletes információkat szolgáltatásaink között is olvashat:
https://gyermekfejlesztes18.hu/neurofeedback-eeg-biofeedback-terapia