Beszédészlelés- és megértés terápiája
Tapasztalatok alapján megállapítást nyert az a tény, hogy a gyermekek iskolai nehézségeit sok esetben az anyanyelv nem megfelelő fejlettségi szintje okozza. Ez nemcsak a gyermek érthető, tiszta és nyelvtanilag helyes beszédének kialakulását jelenti, hanem a gyermek által hallott beszéd életkornak megfelelő szintű befogadását, feldolgozását is. Az olvasás, írás, de a tanulás alapja is a jól működő beszédészlelés és beszédértés. Tehát, ha ezen a területen elmaradás tapasztalható, az mindenképpen kihatással van a gyermek iskolai teljesítményére.
A beszédészlelés: a beszédhangok, hangkapcsolatok felimerését jelenti. Azonosítani tudjuk a beszédhangokat, vagy azok hosszabb rövidebb kapcsolatait.
A beszédértés: a szavak, mondatok és a szöveg megértését jelenti.
E két folyamat zavarának vagy elmaradásának azonosítása nagyon nehéz óvodás és iskolás korban is. A szülők bizonyos tünetek tapasztalása esetén gyanakodhatnak problémára
óvodás korban:
- tartós hangejtési zavar
- átlagosnál jobban torzítja a szavakat
- hibás beszédszerkezeteket használ tartósan
- szókincse szegényes
- keveset beszél az óvodában
- vagy éppen állandóan „locsog”
- sokszor visszakérdez
- nem szeret telefonálni
- gyakran ne figyel oda
- feladatokat lassan, megkésve hajtja végre
- oviban nem, de otthon viszont szívesen beszélget
- nem köti le a mesehallgatás, vagy csak akkor, ha sok kép van benne
- nehezen tanul verset, mondókát
- szeret egyedül játszani
Iskolás korban:
- gyakran figyelmetlen
- nehezen követi az óra menetét, lassú
- a dolgozat elkészítéséhez kevés az idő
- önállóan nehezen dolgozik az órán
- ingadozó az iskolai teljesítménye
- rosszabb a teljesítménye, mint a képessége
- nem aktív a tanórákon
- tartós olvasási, írási problémái vannak
- nem érti az olvasott szöveget
- tollbamondásnál, másolásnál sokat hibázik
- nehezen fogalmaz
- rendezetlen az írásának külalakja, sokat javít
- nem tud otthon egyedül tanulni
- amit megtanul másnapra már elfelejti
A beszédészlelés és beszédértés fejlesztése legjobban, csak a szülők segítségével oldható meg. Mint ahogyan tipikus fejlődésmenet esetén a két terület fejlődése minden nap halad előre, ezért a terápiában is a napi rendszerességet kell biztosítanunk. Ebben kell, hogy partner legyen a szülő. A terápia legelején a GMP – GOH vizsgálattal megállapítjuk, hogy mely területek fejlesztése indokolt a tanulási teljesítmények optimális fejlesztése érdekében. Majd erre egy gyakorlatsort kap a gyermek, melyet bemutatok a szülőnek. Néhány hétig, a következő találkozásunkig ezeket a feladatokat napi szinten gyakorolják. A következő találkozáskor ellenőrzöm, hogy a gyakorlatokban mennyit ügyesedett, és annak megfelelően jöhet a következő időszakra szóló feladatterv.
Jelentkezem
Felhasznált szakirodalom:
Dr. Gósy Mária: A hallástól a tanulásig
Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése
Dr. Schneider Júlia – Dr. Simon Ferenc: Tünetfelmérő lap